lørdag 21. juli 2012

- Alle spør når vi tar Utøya tilbake – jeg mener jobben er gjort

AUF-erne Prableen Kaur (19) og Khamshajiny Gunaratnam (24) var på AUFs sommerleir i fjor. Nå var de tilbake for å markere at det er ett år siden terrorangrepet hvor 69 mistet livet på Utøya.
- Av alle milepæler synes jeg dette var den mest lystbetonte, sier Kaur.
I likhet med mange andre AUF-ere synes de dagen ble en lettende, snarere enn negativ og tung, opplevelse.
- Da jeg kom i land kjente jeg på den gode Utøya-følelsen. Jeg fikk lyst til å spise vafler og være på leir igjen. Å møte venner var godt og fint – det var lettende å kjenne på et Utøya som ikke var fælt. Men jeg gikk også på plasser på øya der folk mistet livet – så det er en balanse. Det er en dag med rom for mange følelser, forklarer hun.
AUF-ere fikk i dag tilgang på Utøya. Ved to-tiden begynte det offisielle programmet, hvor AUF-leder Eskil Pedersen, statsminister Jens Stoltenberg og Danmarks statsminister Helle Torning-Schmidt holdt taler.
Programmet startet med at AUF-eren Renate Tornes sang to sanger. Under fjorårets leir åpnet hun leiren med å synge Postgirobygget låt ”Idyll”. Det samme gjorde hun i år. Noen felte en tåre, mens andre tok til å stemme i.

- Dag med rom for alt

Programmet ble avsluttet med allsang – hvor nye og gamle AUF-ere reiste seg opp og sang ”Vi er AUF-ere”. Et lite øyeblikk var det leirstemning på Utøya.
- Det er ingen selvfølge at denne markeringen skulle bli slik – det er det AUF som har fått til, og jeg er stolt av å være en del av det fellesskapet, sier Gunaratnam.
- Det var både verdig og engasjerende.  Det var en dag hvor det var rom for alt – latteren satt løst, mens andre gråt. Det viser takhøyden som finnes i AUF, legger hun til.
AUF-leder Eskil Pedersen sier til Aftenposten at det var akkurat slik han håpet dagen ville bli.
- Jeg er veldig glad for den timen vi fikk i bakken. Det betydde veldig mye for meg. Det var rørende å se applaus, tårer, smil, sang og latter.

- Jobben gjort

Gunaratnam mener 22. juli-markeringen på Utøya viser at øya atter igjen er det AUF ønsker at den skal være:
- Da jeg skulle ta i mot AUF-ere på brygga, forventet jeg at noen skulle være redde og engstelige, men alle var glade – og den stemningen er rett i hjertet av hva Utøya står for. Folk stiller hele tiden spørsmålet om når vi skal ta tilbake Utøya, jeg mener dette viser at jobben allerede er gjort. Nå må vi bygge Utøya videre – noe som vi måtte ha gjort både med og uten 22. juli, sier Gunaratnam.

Forvirrende

AUF-eren Tore Sinding Bekkedal overlevde Utøya ved å gjemme seg på toalettet i kafébygget. Han synes det var mest rørende med markeringen var da AUF-erne sang: ”Ta hverandre i henda og hold” – og AUF-erne gjorde nettopp dette i bakken på Utøya.
- Men det har vært forvirrende å være her. Det har vært godt og hyggelig, men på samme dag skal vi også minnes massakren. Det er med blandede følelser, sier Sinding Bekkedal.

Hentet fra: aftenposten.no
Svein Solum